Et helt liv på verkstedet

Han kom inn verkstedsdørene hos Nordvik 22. august 1977. I dag, 45 år senere, er John Reidar Johansen fortsatt i full sving.

– Kanskje litt overflødig å spørre om du har hatt en fin arbeidsplass?

Johansen smiler bredt og nikker.

– Hvis du blir på ett sted i 45 år, så sier det nok seg selv at du rett og slett har funnet en helt unik arbeidsplass, svarer 62-åringen.

Toyota Celica Liftback
BILEN I HANS HJERTE: En av de første bilene til John Reidar Johansen var en koksgrå Toyota Celica Liftback. – Jeg skulle aldri ha solgt den. Foto: Privat

 

DEN HIMMELSKE BILEN

Så er da Johansen godt over gjennomsnittet interessert i biler og motorer. Han glemmer heller aldri en av sine første biler. Som selvfølgelig var en Toyota:

– En koksgrå 77-modell Celica Liftback med «laksetrapp».

For de som ikke måtte vite det, så er «laksetrapp» en intern slang for den sorte bakrute-sjalusien på bilen.

– I ettertid ser jeg jo at jeg aldri skulle ha solgt den bilen. Den fikk en helt spesiell plass i hjertet mitt.

Kanskje ikke så rart da at Celica er spansk for «himmelsk».

 

John Reidar Johansen
DIGITAL REVOLUSJON: Han begynte med en jobb hvor alt var manuelt. I dag har datamaskinene inntatt hverdagen. – Noen ganger kan det være greit å ha yngre kolleger som du kan spørre om råd på den biten.

 

ENORM UTVIKLING

Gjennom livet har det også blitt noen biler privat. En rask opptelling kommer frem til at Johansen har hatt 30 ulike biler. I dag kjører han en RAV 4 plug-in hybrid, et kjøretøy han beskriver som helt unikt.

Med 45 år i bilmekaniker-bransjen sier det seg selv at forandringene har vært kolossale:

– Før skrudde vi på alt. Vi byttet plugger og stifter, demonterte og renset forgasseren, justerte ventiler og sjekket dynamo og børster. I dag handler det om elektroniske styringssystemer, digital feilsøking og elektriske biler. Men vi har alltid fått en løpende og god kursing og opplæring, så overgangen har vært knirkefri.

 

John Reidar Johansen
FAGLIG KVALITET: – Hos Nordvik har vi alltid hatt et skarpt fokus på kvalitet i alle ledd, og det tror jeg også kundene vår har oppfattet. Våre biler skal være trygge biler, sier John Reidar Johansen.

I 1996 fikk Johansen ansvaret for taksering av bruktbiler. Men sin store rutine og tunge kompetanse var han rett mann på rett plass.

 

KUNDENE ER SJEFEN

Her må vi nevne et par episoder som sier mye om Johansen og det meste om Nordvik. Da en kunde ble negativt overrasket over at takstmannen hadde funnet flere feil og mangler enn han hadde sette for seg, var dette en nedtur. Men det endte positivt:

– Han dro hjem med en ny bil fra oss.

 

John Reidar Johansen
MAKSIMAL SERVICE: – Vi vet at folk har et tett forhold til bilen sin. Da er det vår plikt å gi dem maksimal service og kvalitet, sier John Reidar Johansen.

Hvorfor? Jo, fordi han rett og slett ble imponert over et firma som hadde flinke folk som tok jobben på det største alvor. Nå var han sikke på at biler fra Nordvik var trygge på veien.

Eller det paret fra en nabokommune som trengte takst på bilen, men som bare kunne komme til Bodø på en lørdag. Johansen stilte opp. Og nok en gang med samme resultat:

– De dro hjem med en ny bil fra oss.

John Reidar Johansen
ALDRI EN KJEDELIG DAG: – Som bilmekaniker får du stadig nye utfordringer og da gleder du deg også til å gå på jobben, sier John Reidar Johansen.

Her ligger også mye av Johansen drivkraft gjennom 45 år. Forholdet til kundene.

– Vi vet at folk har et tett forhold til bilen sin. Da er det vår plikt å gi dem maksimal service og kvalitet. Komme de med klager, så er dette noe vi tar med det dypeste alvor. Da skal vi finne en løsning.

 

MENTOR OG ELEV

I dag er Johansen den som har jobbet lengst hos Nordvik. Da faller det naturlig at han blir litt rådgiver og mentor for lærlinger og unge medarbeidere:

– Når vi får inn nye folk så er det som om det kommer et nytt familiemedlem. Vår jobb er å hjelpe dem inn i faget og veilede dem.

Så blir det fort motsatt, også:

– Står jeg fast på noe som har med data å gjøre, så spør jeg gjerne de unge. De har det i blodet og fikser alt i løpet av sekunder.

 

DEN LEGENDARISKE BILEN

Så skulle man kanskje tro at med 45 år på et bilverksted, så gikk fritiden med til noe annet. Men der har bil og motor sikret seg en plass.

– Jeg har arvet en Ford Cortina som var ny i 1966. Et smykke av en bil, selv om det ikke er en Toyota.

Johansen har tatt vare på mopeden han fikk som 15-åring, en 1961-modell Triumph 175. I tillegg til en Puch 50 moped fra 1958.

– Du får sjelefred når du står og skrur. Det skaper rett og slett harmoni.

 

HYTTEPARADISET

Men når motorene er skrudd av og kjøretøyene er parkert, så er det hytta i Misvær som er paradiset. Her blir det tid til jakt på ørret og teltturer.

Etter 45 år på bilverkstedet, gleder John Reidar Johansen seg fortsatt til å dra på jobb hver dag. For bilmekaniker-yrket er noe han varmt kan anbefale:

– En interessant, utfordrende og variert jobb. Dette er et yrkesvalg du aldri vil angre.

 

LES OGSÅ:
Skal skape verdens beste arbeidsplass

Mer om å jobbe hos Nordvik