Med flere tusen deler per bil kan det fort bli kaos, men Simen Pedersen (19) har stålkontroll på lageret hos Nordvik.
Ja, det hender at Simen får et spørrende blikk når han forteller om yrkesvalget. Han er lærling i reservedelsfaget. Og når han om ett år står med fagbrevet i hånda, kan han skilte med tittelen reservedelsekspeditør.
MANGE BALLER I LUFTA
– Det høres kanskje litt mystisk ut, men er en utrolig spennende jobb. Her handler det om å ha full oversikt og total kontroll til en hver tid, forteller Simen.
For dette er det unike med jobben, Simen befinner seg i skjæringspunktet mellom kunder og verksted. Med et norsk sentrallager i Drammen og utenlandske leverandører som forsyningskilder.
EN TEKNISK BALLETT
– Du får et «kick» av å kunne levere de rette delene til rett tid. Det blir som en liten ballett, alt må koreograferes. Alt skal stemme med tanke på bestilling.
– Her hos Nordvik har vi faktisk et ganske lite lager. Det betyr igjen at vi er helt avhengige av å ligge i forkant, slik at traileren med deler står utenfor døra vår på rett dato, sier Simen.
Nøkkelordet er logistikk. Det er til enhver tid mange baller i luften i form av kundeveiledning, dialog med mekanikerne, oversikt over hva som befinner seg på lageret og beregne hvor lang tid det tar å få inn nye varer.
Simen har alltid vært opptatt av biler, men visste ikke helt hvilket yrke han skulle velge. På videregående ble det TIP (Teknikk og Industriell Produksjon).
ARVELIG BELASTET
– Jeg tenkte først å bli bilmekaniker, men så fristet reservedelsfaget mer.
Her kan man kanskje nevne at farens hans jobber med nettopp dette på et lastebilverksted, så det blir fort noen faglige diskusjoner rundt middagsbordet.
Overgangen fra skole til læring var bratt, hvor arbeidsdagen starter 0730, fem dager i uka. Og det ble brått slutt på lange sommerferier:
– Men jeg kom fort inn i rytmen, mye takket være fantastiske kolleger som har vist meg veien inn i faget fra dag én, skryter Simen.
SOM EN STOR FAMILIE
Og nettopp det gode miljøet hos Nordvik er noe han vil trekke frem:
– Det høres kanskje litt klisjé ut, men her er vi virkelig som en stor familie. Alle hjelper alle. Alle har kun ett må for øye og det er å skape fornøyde kunder. Selv om vi er en stor bedrift har du tett kontakt med sjefene og du føler virkelig at du blir både sett og hørt. Du betyr noe, understreker Simen.
For å trives i denne jobben er det nok greit å ha en litt i overkant sans for orden og system:
– Når jeg drar hjem for dagen må jeg vite at alt som sto på lista er krysset ut.
DEN GODE OPPLEVELSEN
Som reservedelsekspeditør inngår som nevnt også kundekontakt i mottaket. Det er her du merker om ting fungerer eller ikke:
– Det finnes ingen bedre følelse enn når kundene forlater oss med et lite smil om munnen. Når ting har gått som smurt, når alle spiller på lag og skaper den gode opplevelsen, understreker Simen.
For det kommer til å håndtere biler, er det virkelig snakk om et sammensveiset samarbeid. Ulike faggrupper skal snakke sammen og få ting gjort så fort og effektivt som mulig.
– En klassisk bensin- eller dieseldrevet bil har rundt 12.000 deler. Da sier det seg selv at du må ha gode systemer for at alt skal fungere knirkefritt, sier Simen.
Da blir det også noen ganger nødvendig å improvisere. Hvor Simen må rundt om i byen for å finne den nødvendige delen som mangler der og da.
På fritiden liker han å spille fotball sammen med kompisene og han er også en ihuga Glimt-supporter.
– Turen til Alkmaar var helt fantastisk.
Simen er oppvokst på Grønnåsen og synes Bodø er en flott by. Han har aldri drømt om å reise ut for å finne seg en jobb.
– Jeg var litt i tvil en stund, men når jeg først kom inn her hos Nordvik, så skjønte jeg at det var drømmejobben som hadde dukket opp. Jeg er stolt over å være fra Bodø og jeg er stolt over at det står Nordvik på arbeidsgenseren min.