Toyota er Bodøs mest populære bilmerke i første halvår
Ingen andre bilmerker har solgt flere personbiler i Bodø så langt i år enn Toyota. Også nasjonalt er Toyota størst.
Ferske tall for bilsalget i årets første halvår fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser at Toyota har kjørt forbi alle sine konkurrenter i antallet nyregistrerte biler. Med 195 nye personbiler, oppnår Toyota en markedsandel på 18,3 prosent i Bodø, foran Tesla og Volvo med en markedsandel på henholdsvis 9 prosent og 8,5 prosent. Også nasjonalt er Toyota størst med 9580 solgte biler og en markedsandel på 11,4 prosent.
Takket være våre dyktige medarbeidere har vi lagt bak oss et fantastisk halvår der mange nye Toyota-eiere kan glede seg over ny bil i sommer. Vi setter stor pris på at kundene velger å handle lokalt, og kunne ikke gått inn i ferien med et bedre resultat, sier Ingvild Rasmussen fra Nordvik i Bodø.
Folkefavoritt: Toyota RAV4 Hybrid. Foto: Nordvik AS.
RAV4 på topp
Som eneste bilmerke i Bodø har Toyota fire ulike modeller på topp 25-listen for første halvår:
- Toyota RAV4 (114 biler)
- Toyota Yaris (34 biler)
- Toyota Corolla (27 biler)
- Toyota C-HR (17 biler)
Bredden av populære modeller og fremragende kundebehandling er hemmeligheten bak Toyotas suksess, ifølge Rasmussen:
-Vår mest populære bilmodell er Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, som er blitt svært godt mottatt av det norske folk med lang elektrisk rekkevidde og suverene kjøreegenskaper. Toyota har i alle år vært opptatt av en bred portefølje av modeller som møter de forskjellige behovene til norske bilkjøpere. I tillegg viser kundeundersøkelser slik som den prestisjetunge AutoIndex at vi har svært fornøyde og lojale kunder.
Bredt utvalg på varebil
Nasjonalt er det spesielt innen varebil at Toyotas salgsstatisstikk overrasker resten av bransjen med 3810 biler i første halvår. Vi må tilbake i Toyota Hiace-æraen på 1990- og tidlig 2000-tallet for å finne forrige halvår da Toyota toppet listen over flest nyregistrerte varebiler. -Vi har nå et komplett utvalg av varebiler, og resultatene kommer fra en forsterket satsing på varebiler både på importør og forhandlere, sier varebilsjef Hans Petter Bakken i Toyota Norge. Også i Bodø ligger Toyota på topp med en markedsandel på 32 prosent, foran Volkswagen og Ford med en markedsandel på henholdsvis 23,7 prosent og 9,9 prosent.
Populær varebil: Toyota Proace City. Foto: Nordvik AS.
Mest solgt av Toyotas varebiler er Toyota Proace, inkludert en elektrisk utgave som er Norges mest kjøpte elektriske varebil hittil i år: -Det er svært gledelig at den kompakte varebilen Proace City utfordrer lederen i klassen etter kun ett år på markedet, og til høsten kommer den i tillegg i en elektrisk utgave. Modellene Hilux og Land Cruiser er også de mest populære modellene nasjonalt i sine klasser, sier Bakken.
Lokalt har Toyota en markedsandel for varebil på 32,6 prosent, en økning på 65,5 prosent fra samme periode i fjor og 4 modeller blant de 10 mest registrerte i Bodø hittil i år:
- Toyota Proace (25 biler)
- Toyota Hilux (15 biler)
- Toyota Land Cruiser (11 biler)
- Toyota Proace City (8 biler)