Toyota er Narviks mest kjøpte bilmerke i første kvartal
Med 71 nyregistrerte biler så langt i år, topper Toyota listen over Narviks mest populære bilmerker ved å være størst på både person og varebil. -En tillitserklæring, sier Oddgeir Nergaard hos Nordvik.
Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Toyota har levert 71 nyregistrerte personbiler og varebiler i Narvik i årets første kvartal, noe som tilsvarer 37,1 prosent av de totalt 191 nye bilene på Narviks veier. Det gir en vekst for Toyota på 373,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nummer to på listen over bilmerker har registrert 29 biler, tilsvarende en markedsandel på 15,1 prosent.
Også sentralt er Toyota størst, med 6137 nyregistrerte person og varebiler i årets første kvartal, noe som tilsvarer 13,8 prosent av de totalt 44.437 nye bilene på norske veier.
Godt samarbeid
-Det er jo veldig gøy. Vi hadde høye forventninger for salget av våre volummodeller som RAV4, Corolla og Yaris ved inngangen av året, og det er fantastisk å se at disse innfris. Dette er en stor tillitserklæring fra våre kunder til medarbeidere som har levert et stort volum under krevende omstendigheter, sier Oddgeir. Han er stolt av teamet i Narvik, og trekker frem godt samarbeid som en del av suksessen: -Teamet har gjort en formidabel innsats med å skape gode opplevelser for kundene. Et fantastisk samarbeid mellom selgerteamet med Nina og Hans Petter i front, samt kunderådgivere og mekanikere som har levert på alle nivå.
Blant personbilene i Narvik er den mest populære Toyota-modellen Toyota RAV 4 med 28 nyregistreringer så langt i år, foran Toyota Corolla og Toyota Yaris med henholdsvis 16 og 14 nyregistrerte biler. På listen over de 20 mest solgte personbilmodeller uansett merke, har Toyota 5 av plassene, noe som ikke er tilfeldig.
Suksess med elektriske varebiler
Det er innenfor salg av varebiler i Narvik at Toyota øker mest, med en vekst på hele 250 prosent fra samme periode i fjor. Med en markedsandel på 24,1 prosent i første kvartal og 7 nyregistrerte biler, ligger bilmerket på toppen av listen over de mest solgte.
Også sentralt ser man de samme tendensene, hvor salget av varebiler fra Toyota har en vekst på hele 132 prosent fra samme periode i fjor. Med en markedsandel på 23,6 prosent i første kvartal og nesten 2000 nyregistrerte biler, ligger bilmerket på toppen av listen over de mest solgte. Salget av Toyota Proace utgjør halvparten av Toyota-varebilene i Norge med 988 nyregistrerte biler. Elektrisk drivlinje er i ferd med å etablere seg også blant varebiler, og utgjør 1461 biler, tilsvarende 18 prosent av de totalt 8128 nyregistrerte varebilene så langt i år. – Proace Electric dominerer markedet for elektriske varebiler og bidrar til at vi er Norges største varebilmerke i første kvartal. Vi har levert 682 Proace Electric hittil i år, noe som utgjør nær 50 prosent av markedet. Dette vitner om en formidabel jobb som er gjort hos Toyota-forhandlerne i perioden, sier Hans Petter Heim, Salgssjef hos Nordvik Narvik.