Toyota er Mosjøens mest kjøpte bilmerke i første kvartal
Med 41 nyregistrerte biler så langt i år, topper Toyota listen over Mosjøens mest populære bilmerker ved å være størst på både person og varebil.
Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Toyota har levert 41 nyregistrerte personbiler og varebiler i distrikt Mosjøen i årets første kvartal, noe som tilsvarer 36,2 prosent av de totalt 113 nye bilene på Mosjøens veier. Det gir en vekst for Toyota på 31,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nummer to på listen over bilmerker har registrert 20 biler, tilsvarende en markedsandel på 17,7 prosent.
Også sentralt er Toyota størst, med 6137 nyregistrerte person og varebiler i årets første kvartal, noe som tilsvarer 13,8 prosent av de totalt 44.437 nye bilene på norske veier.
Godt samarbeid på tvers av avdelinger
– Vi hadde høye forventninger for salget av våre volummodeller som RAV4, Corolla og Yaris ved inngangen til året, og det er fantastisk å se at disse innfris. Dette er en stor tillitserklæring fra våre kunder til medarbeidere som har levert et stort volum biler under krevende omstendigheter, sier Salgssjef Tor Anders Johansen hos Nordvik Mosjøen. Han er stolt av teamet, og trekker frem samarbeid på tvers av avdelingene som en viktig suksessfaktor: -Teamet har gjort en formidabel innsats med å skape gode opplevelser for kundene. Et fantastisk samarbeid mellom Nordvik Mosjøen og Nordvik Brønnøysund med Erling Laugen i front, har levert på alle nivå.
Blant personbilene i Mosjøen er den mest populære Toyota-modellen Toyota RAV 4 med 12 nyregistreringer så langt i år, foran Toyota Corolla med 9 nyregistrerte biler. På listen over de 20 mest solgte personbilmodeller uansett merke, har Toyota 7 av plassene, noe som ikke er tilfeldig.
– Vi har hatt stor suksess med våre plug-in hybridbiler, som nå står for nesten halvparten av antallet solgte Toyota-biler. I tillegg til ulike drivlinjer har vi modeller som møter bredden i behovene til norske bilkjøpere. Toyota har i alle år vært opptatt av å ha en bred portefølje av driftssikre hybridbiler med lavt utslipp, sier Tor Anders.
Suksess med elektriske varebiler
Det er innenfor salg av varebiler i Mosjøen at Toyota øker mest, med en vekst på hele 27,2 prosent fra samme periode i fjor. Med en markedsandel på 53,5 prosent i første kvartal og 15 nyregistrerte biler, ligger bilmerket på toppen av listen over de mest solgte. Særlig slår Toyota Proace godt an, med 6 nyregistreringer.
Også sentralt ser man de samme tendensene, hvor salget av varebiler fra Toyota har en vekst på hele 132 prosent fra samme periode i fjor. Med en markedsandel på 23,6 prosent i første kvartal og nesten 2000 nyregistrerte biler, ligger bilmerket på toppen av listen over de mest solgte. Salget av Toyota Proace utgjør halvparten av Toyota-varebilene i Norge med 988 nyregistrerte biler. Elektrisk drivlinje er i ferd med å etablere seg også blant varebiler, og utgjør 1461 biler, tilsvarende 18 prosent av de totalt 8128 nyregistrerte varebilene så langt i år. – Proace Electric dominerer markedet for elektriske varebiler og bidrar til at vi er Norges største varebilmerke i første kvartal. Vi har levert 682 Proace Electric hittil i år, noe som utgjør nær 50 prosent av markedet. Dette vitner om en formidabel jobb som er gjort hos Toyota-forhandlerne i perioden, Tor Anders.